zondag 3 april 2011

De oude bovenleidingsmasten van de H.T.M.
(2).


Ik wilde beginnen met de schetsen van de losse palen.
Ik wilde het eenvoudig houden dus ik heb gekozen voor 2 hoogtematen.
De eerste tekening betreft een paal die gebruikt wordt wanneer de rijdraad is opgehangen aan spankabels.
Vaak toegepast wanneer de tram op een zogenaamde vrije baan rijdt.
Tegenwoordig zie je de dubbele draad ook overal boven de normale rijbaan.

De tweede tekening betreft een paal bestemd voor enkele rijdraad.
Deze paal is iets korter dan de eerste.
Boven de weg en in de keerlussen hing de rijdraad meestal wat lager.
De reden daarvoor is mij eigenlijk niet bekend,misschien dat een van de lezers dit weet.
Nog even tussendoor:opmerkingen,verbeteringen,onjuistheden en andere zaken zijn altijd meer dan welkom.
Ik weet lang niet alles over deze dingen,ik doe ook maar wat,maar ik doe het graag.



Op de foto meerdere palen met enkele rijdraad.
Het proefexemplaar wat ik ga samenstellen wordt er 1 voor dubbele draad.
Deze is iets bewerkelijker,om de enkeldraadse mast te verkrijgen houd je dan de bijbehorende tekening met maten aan.
Het is handig om de twee tekeningen uit te printen wanneer begonnen wordt met het bouwen van de palen.

Vanmiddag ga ik de benodigde profielen op maat zagen en bewerken.
Als ik er aan toe kom stel ik een paal samen met de soldeerbout.
Foto's hiervan volgen in een volgende post.

Het ziet er naar uit dat het aardig weer is dus misschien ga ik wel buiten zitten hobbyen onder het genot van een glas rode wijn.

Wordt vervolgd.

Nog even een fotootje van een verdwaalde 1100 op lijn 3 aan het eindpunt Centraal Station van lijn 12.
Deze foto is er 1 van het eerste rolletje wat ik volschoot toen ik 11 jaar was.

Fijne zondag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten