Mijn Inspiratie

Markenseplein.
Duindorp.



Het eindpunt Duindorp van lijn 12 aan het Markenseplein is voor mij de inspiratie voor mijn tramhobby en mijn modelbouwvirus.


Als klein jongetje van 3 jaar kwam ik hier al.
Mijn Opa en Oma woonden aan het Markenseplein.
Als er een verjaardag was en het werd laat s'avonds dan moest ik maar op de logeerkamer slapen.




De logeerkamer had uitzicht op de keerlus van lijn 12,zoals op de foto hieronder te zien is.
Ik ging dan in het donker voor het raam zitten op een tafel die onder de vensterbank stond en dan had ik een prachtig uitzicht op de PCC Cars van lijn 12.


Zo klein als ik was raakte ik geboeid door de trams die af en aan reden.
Al gauw was er het eerste logeerpartijtje bij Opa en Oma.
Ik liet mezelf dan wekken door het geluid van de PCC's die s'ochtends aankwamen en vertrokken van het beginpunt/eindpunt Duindorp.


Dit ging zo enkele jaren door en mijn intersse werd alleen maar groter.
Ik kreeg ook door hoe het allemaal werkte met het inhaalspoor en de rusttijden.
Lijn 12 had in die tijd in de ochtendspits enkele koppelstellen dus het aankoppelen van 2 PCC's was natuurlijk ook mooi om te zien.

Tot die bewuste dag in mei 1978.
Mijn Opa zei tegen mij:
"Als je toch de hele dag voor het raam zit kun je net zo goed de vertrektijden en de wagennummers opschrijven van de trams die er rijden."


Die volgende morgen,vrijdag 12 mei had ik mijn wekker om 5.30 gezet.
Ik wist inmiddels dat de eerste tram om 5.55 zou vertrekken dus om 5.45  moest hij dan ongeveer aankomen.
Je kon hem al horen voordat hij de hoek om kwam.
Die morgen was de eerste dienstwagen de creme 1124.
Daarna de 1118,ook nog creme maar daarover zometeen meer.

Hieronder een deel van mijn 1e lijst,die van Vrijdag 12 mei 1978.

5.55 uur-> 1124          7.28 uur-> 1101
6.10 uur-> 1118          7.31 uur-> 1023
6.20 uur-> 1104          7.36 uur-> 1127
6.30 uur-> 1023          7.40 uur-> 1104
6.40 uur-> 1174          7.45 uur-> 1021
6.50 uur-> 1132          7.50 uur-> 1174
6.55 uur-> 1005          7.55 uur-> 1132
7.00 uur-> 1124          8.00 uur-> 1019
7.05 uur-> 1022          8.05 uur-> 1005
7.10 uur-> 1128          8.10 uur-> 1124
7.16 uur-> 1122          8.15 uur-> 1022
7.20 uur-> 1118          8.20 uur-> 1128
7.25 uur-> 1010          8.25 uur-> 1122

Nog wat toelichting bij deze lijst:
Lijn 12 reed toendertijd samen met lijn 16 vanuit de Remise Frans Halsstraat.
Toen in 1976 het nieuwe tramtrace Centraal Station Hoog werd geopend verhuisde lijn 12 naar deze remise.
Daarvoor reed lijn 12 vanuit Remise Lijsterbesstraat,ook met lijn 16 maar ook met lijn 3.

Remise Frans Halsstraat kreeg daarvoor de beschikking over  lage 1100-en  die nog niet waren omgebouwd voor zelfbediening en dus nog niet ov-geel waren geschilderd.
Dit waren oa. de 1101,1104,1107,1108,1118,1122,1124,1127,1128 en de 1132
Wanneer de 1174 erbij gekomen is weet ik niet precies,in ieder geval voordat ik ben gaan noteren.
Wel is hij tot zijn verbouwing op lijn 12 blijven tot ongeveer eind 1979.


Hierboven de creme 1122(fotograaf onbekend) en hieronder de verbouwde 1124.

Daarna is het tramvirus in alle hevigheid losgebarsten en ik had nooit kunnen denken dat het zulke extreme vormen zou aannemen.

Werkelijk alle schoolvakanties die daarna volgden werden doorgebracht aan het Markenseplein.
Hele stapels documentatie met vertrektijden heb ik verzameld en ik heb ze allemaal bewaard.


Binnenkort meer...........................