maandag 9 april 2012

HTM Bovenleiding


Afgelopen week heb ik een houder gemaakt om de masten in te zetten nadat ze geschilderd zijn.
Ik heb ook gelijk de proefmasten geschilderd.
Hiervoor heb ik Humbrol 127 gebruikt.
Ik wil de masten in de kleur van de jaren 70-80 hebben.


Hierboven en onder het resultaat.


Ik heb van wat hele kleine ringetjes isolatoren aangebracht aan de uithouders voor de rijdraad.
Per uithouder lijm ik 2 ringetjes achterelkaar die ik vervolgens bruin schilder.
Het lijkt net echt.

Op deze plek wil ik Frans van Meerwijk nogmaals bedanken voor de gouden tip mbt. de uithouders van T profiel 1x1.
De inspiratie die ik daardoor kreeg geeft het resultaat wat je hierboven ziet.
Ik ben er echt heel blij mee.


Op mijn "Beursbaan" heb ik natuurlijk mijn "oude" masten staan.
In 1 bocht was ik al begonnen met het aanbrengen van de draagkabels en de verticale verbindingen hiertussen.
Deze 5 masten laat ik maar staan,het is zonde om die bovenleiding weg te halen,het was heel veel werk.
Dan blijven er ongeveer 21 masten over die ik kan vervangen zonder de hele rijdraad te vernielen/vernieuwen.


Eergisteren ben ik begonnen met de productie hiervan.
Ik had nog heel veel onderdelen op maat liggen voor mijn vaste baan in mijn vorige woning.
De onderdelen om de palen te maken bleken nog in grote getalen aanwezig te zijn.
Ik heb genoeg voor +/- 90 basismasten.
Evenals de uithouders voor de rijdraad.

Op de foto zie je ook een aantal masten met een onderkant van massief staal.
Ik wilde toen een low budget versie maken van deze bovenleidingsmasten.
Het draadsnijden aan de onderkant van de mast gaat beter in staal maar het nadeel is weer dat je bovenin een gaatje moet boren van 2mm.
Op zich valt dit wel mee als je het in de draaibank doet.


De eerste 15 masten zijn in elkaar gesoldeerd en schoongemaakt.


Daarna de onderdelen in de sodeermal en dan goed vastsolderen.

De onderdelen van T-profiel had ik 2 weken geleden al op maat geknipt tijdens de Dollhouse Show in Arnhem.
Mijn lieve schat heeft als hobby het maken van miniaturen.
Iets waarin ze heel goed aan het worden is.
Als er een beurs of tentoonstelling is waar ze graag heen wil dan gaan we altijd samen.
Ik zoek dan een plekje in het restauratiegedeelte en onder het genot van een kop koffie of thee
ben ik dan lekker bezig met wat eigen hobbywerk.
Ik kan op zo'n dag heel veel werk verzetten,het zijn al gauw 6 tot 7 productieve uren.
Deze beurs was 2 dagen dus reken maar uit.


Hierboven nog een detailfoto van de soldeermal.


Het is al een lekker rommeltje in mijn bureau maar het schiet lekker op zo.

Ik heb nog een handige tip voor het buigen van het T-profiel zonder dat het al te veel tordeert.
Ik zal hier vandaag wat foto's van maken en in de volgende post een toelichting bij geven.

Fijne dag vandaag.........



1 opmerking:

  1. Hoi,
    Ik heb nog wel eens slapeloze nachten als ik terugdenk aan die botte kreet: "dat moet toch T-profiel zijn" bij Trammeland, want toen had ik nog geen mast gebouwd en je bent me nog steeds ernstig de baas...
    Maar het is inderdaad nóg mooier geworden!

    BeantwoordenVerwijderen