woensdag 20 april 2011

De oude bovenleidingsmasten van de H.T.M.
(4)

Met een M4 snijmoer snij ik ongeveer 35mm draad op het onderste deel van de paal.
Dit doe ik nadat ik de paal gesoldeerd heb.
Het solderen is vrij makkelijk,gewoon goed verhitten en genoeg soldeer op de overgangen drukken.
Het soldeer loopt er dan vanzelf in en wanneer er genoeg in zit krijg je vanzelf een vloeiende verjonging in je mast.


Na het draadsnijden draai je een M4 moer op het draad tot het eind van de draad.
Met een tang of sleutel 7 even goed vastzetten.
Dit is natuurlijk geen mooie voet voor een bovenleidingsmast die op een modelbaan komt te staan.
Als je in het bezit bent van een slijpsteen  is het heel simpel.
Je drukt de paal met de M4 moer zachtjes tegen de slijpsteen en laat de paal zachtjes door je vingers draaien.
Vrij snel zie je de zeskantmoer kleiner en rond worden.
Nog even doorgaan voor de gewenste maat.
Zoals je op de foto ziet heb ik het voetje niet al te klein gemaakt.
Dit geeft wat meer stevigheid als de paal wordt gemonteerd op de baan.


Op de onderste foto het resultaat tot nu toe.
In de hoge paal links heb ik het gat t.b.v. de uithouder voor de rijdraad geboord.
De maat is 0,8mm daar ik uithouders van rond 0,8mm gebruik.
De boormaat is +/- 72mm vanaf bovenkant voet of 75mm vanaf onderkant voet.
Ik doe bewust niet al te nauwkeurig aftekenen voor hier en daar wat hoogteverschil in de hoogte van de rijdraad.
Dit geeft een mooi effect wanneer de pantograaf langs de rijdraad gaat.
Bovenin heb ik op 3mm vanaf de bovenkant een gat van 0,5 geboord.
Dit is om de draad door te steken die de uithouders voor de draagkabels afsteunen.

In de paal rechts heb ik het gat geboord om de spandraden door te steken.
Dit gat is 0,5mm groot.
Deze palen staan vaak langs de straatkant op het trottoir.
De palen worden dan door een draad van 0,5mm met elkaar verbonden waaraan de rijdraad wordt gesoldeerd.
De hoogte van dit gat is +/- 60 mm vanaf bovenkant voet of 63 vanaf onderkant voet.
De lage paal voor enkele draad is in principe nu klaar.
Er zijn nog wel wat varianten zoals bv wanneer de paal wordt gebruikt in een keerlus.
Dan wordt ipv een gat van 0,5mm een gat van 0,8 mm geboord en een uithouder geplaatst.

In een volgend bericht ga ik aan de hoge paal de uithouders voor de draagkabels bevestigen.

Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten